علیمحمد_باب_خرافات_عقلانیت_تجدد


🔷مرکز تشکیلات بهائیت در فلسطین اشغالی (اسرائیل) دیروز دوم آبان بیانیه ای صادر کرده است به مناسبت فرا رسیدن سالروز تولد دو رهبر اصلی بهائیت؛ علی محمد باب شیرازی و میرزا حسینعلی نوری بهاء الله.
این مناسبت امسال مصادف است با دویستمین سالگرد تولد علی محمد باب. به همین دلیل مدتی است این تشکیلات با بسیج امکانات در صدد ایجاد فضایی تبلیغاتی به سود خود است.
 🔷علی محمد باب متولد 1235 قمری/1819 میلادی کسی است که در 25 سالگی ابتدا خود را باب و نماینده انحصاری امام زمان و سپس مهدی موعود و حتی پیامبر جدید معرفی کرد . در زمان حیات او جریانی در ایران به راه افتادبه نام بابیت
بابی ها در شورش هایی خونین، تلفات و هزینه های سنگینی به جامعه ایران عصر قاجار تحمیل کردند.
🔷بعد از اعدام باب در سال 1266 قمری جریان دیگری به نام بهائیت به عنوان ادامه راه باب شکل گرفت و با تبعید رهبران و عناصر اصلی آن به خارج از کشور از آن پس بیشتر فعالیت بهائیت در خارج از ایران رقم خورده است. هرچند داخل ایران هم به ویژه در عصر پهلوی جولانگاه تبلیغات و فعالیت های این فرقه بوده و هست. ولی سازمان و تشکیلات رهبری بهائیت با نام بیت العدل اعظم در طول چند دهه گذشته در سرزمین اشغال شده فلسطین تحت حمایت دولت غاصب اسرائیل قرار دارد و از آنجا برای بهائیان از جمله بهائیان ایران رهنمود و پیام ارسال می کند.
🔷نکته قابل توجه در آخرین پیام بیت العدل خطاب به پیروان بهائیت در ایران آن که در این پیام  حرکت علی محمد باب بشارتی به «خردگرایی و دانایی» دانسته شده که در پی «از بین بردن خرافات و گسترش عقلانیت» بوده است!
و از آن جالب تر گفته شده باب هموطنان خود را به «فرآیند تجدد» دعوت کرده است!
برای اینکه ببینیم این ادعاها تا چه اندازه واقعیت دارد به سراغ چند نمونه از آثار و نوشته های باقی مانده از علی محمد باب می رویم. همان آثاری که تشکیلات بهائیت سعی داشته از دسترس دور بماند و تا همین چندی قبل آنها را در دسترس عموم قرار نمی داده است.

ادامه دارد...


علی محمد باب